Regelmatig krijgen burgers en bedrijven te maken met besluiten van overheidsinstanties. Bent u het niet eens met een besluit? Dan kunt u meestal daartegen bezwaar maken. Veel overheden, zoals gemeentes en provincies, hebben een bezwaarschriftencommissie die helpt bij de afhandeling van bezwaarschriften. Maar hoe werkt zo’n commissie precies? En hoe onafhankelijk is zo’n commissie? En hoe belangrijk is het daarbij professionele ondersteuning te hebben.

Interne of externe behandeling

De overheid heeft bij de behandeling van bezwaren twee mogelijkheden. Het kan ervoor kiezen om de bezwaarmaker door een ambtenaar te laten horen. Dit betekent dat iemand binnen de overheidsorganisatie, zoals een juridisch medewerker, het bezwaar behandelt en daarop een beslissing neemt. Hoewel dit meestal een efficiënte en relatief snelle wijze van werken is, kan het de indruk wekken dat de beoordeling van het bezwaar door een interne medewerker niet onafhankelijk is.

Een andere optie voor de overheid is het instellen van een externe bezwaarschriftencommissie. De leden van de bezwaarschriftencommissie mogen niet in loondienst zijn bij de overheidsorganisatie dat het oorspronkelijke besluit heeft genomen en moeten hun oordeel puur op basis van het recht en de feiten vellen.

Werkwijze

Voordat de bezwaarschriftencommissie een advies uitbrengt, doorloopt zij een aantal vaste stappen. Eerst lezen de commissieleden zich in door het procesdossier en de relevante wet- en regelgeving te bestuderen. Vervolgens wordt de bezwaarmaker uitgenodigd voor een hoorzitting, waar de bezwaarmaker de kans krijgt zijn standpunten mondeling toe te lichten. Tijdens deze hoorzitting kunnen de commissieleden vragen stellen aan zowel de bezwaarmaker als de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan om de bezwaarzaak beter te begrijpen.

Na de hoorzitting beraden de commissieleden zich en stellen zij een schriftelijk advies op. Dit advies wordt toegezonden aan de overheidsinstantie dat met inachtneming van het advies een definitieve beslissing op het bezwaar neemt. De bezwaarmaker krijgt vervolgens de definitieve beslissing op het bezwaar samen met het advies van de bezwaarschriftencommissie per post toegezonden. Op deze wijze kan bezwaarmaker kennis nemen van het advies van de bezwaarschriftencommissie.

Alleen advies

Het is belangrijk om te weten dat een bezwaarschriftencommissie alleen advies geeft. De overheid blijft zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke beslissing op het bezwaar. Dit betekent dat de overheid het advies van de bezwaarschriftencommissie naast zich neer kan leggen en anders kan beslissen op het bezwaar. In de praktijk wordt het advies de bezwaarschriftencommissie vaak gevolgd, maar dit is geen verplichting voor de overheid.

Wanneer de overheid afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie, dan moet het de reden van de afwijking wel motiveren. Dit betekent dat de overheid het in de beslissing op het bezwaar duidelijk moet uitleggen waarom de aanbeveling van de bezwaarschriftencommissie niet wordt gevolgd.

De bestuursrechter

Indien u het niet eens bent met de beslissing op bezwaar van het bestuursorgaan, bijvoorbeeld omdat het afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie, heeft u als bezwaarmaker de mogelijkheid om beroep in te stellen bij de bestuursrechter. De bestuursrechter zal de zaak in dat geval opnieuw beoordelen en toetsen of het besluit rechtmatig is genomen.

Ondersteuning

Hoewel het niet verplicht is om een advocaat in te schakelen, is een advocaat die op de hoogte is van alle wet- en regelgeving en de procedure kent, eigenlijk onmisbaar om succesvol bezwaar te maken. De ondersteuning van een advocaat bij het opstellen van een bezwaarschrift en gedurende de hoorzitting bij de bezwaarschriftencommissie maakt vaak het verschil.

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een bezwaarschrift? Of wilt u bijstand van een advocaat gedurende de hoorzitting bij de bezwaarschriftencommissie? De ervaren advocaten van DHC Advocaten staan klaar om uw belangen te verdedigen. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op als u juridische bijstand wil bij uw procedure tegen de overheid.  

Maarten Smits

mr. Maarten Smits

Bouw, vastgoed en overheden

Telefoonnummer

0183 631 033

Emailadres

smits@dhcadvocaten.nl